Náplasť na utrápené duše. Aj tak by sme mohli nazvať nedávny update pre Counter-Strike: Global Offensive, ktorý priniesol nové bedne a hlavne úplne novú mapu de_canals. Aspoň na chvíľu nám to pomohlo zabudnúť na nekonečné čakanie na ďalšiu operáciu a dodalo ďalšiu formu zábavy.

Hneď prvý deň sa fanúšikovia rozdelili na dva tábory – ten prvý mapu nenávidel a hľadal aj tú najmenšiu chybu, pričom za všetko obviňoval Valve, zatiaľ čo druhý tábor sa mapy nevedel nabažiť a ospevoval ju do nebies. Ja patrím skôr medzi hráčov, ktorí si najprv získajú dostatok informácií a až potom začnú hodnotiť či kritizovať. Po tom, ako som prešiel každé zákutie mapy a pochopil jej princíp musím povedať, že sa mi dostala pod kožu a užíval som si to. Valve pridalo do CS:GO mapu, ktorá je vo väčšine prvkov výrazne odlišná od ostatných a to ju robí tak zábavnou. Budeme ju však vídať aj na turnajoch, kde sa bojuje o státisíce dolárov? Osobne si myslím, že nie. Dôvody uvediem nižšie.

Rozloženie mapy

Na sociálnych sieťach som videl fanúšikov tvrdiť, že mapa je príšerne veľká. Nie, nie je. Spočiatku sa môže zdať veľmi mätúca či frustrujúca, pretože má príliš veľa chodieb a miestností, no akonáhle sa v tom človek zorientuje, celkom to dáva zmysel. Tak veľa uhlov a bojov nablízko však nie je to, na čo sú hráči zvyknutí. Obracia to celý koncept CS:GO, pričom ekonomika hrá výrazne menšiu rolu ako na ostatných mapách. Má vôbec význam kupovať Ak-47, keď si môžeš kúpiť p90 a bezhlavo zaútočiť na B site?

Na mape nájdeme dve veľké otvorené priestranstvá a množstvo uzavretých priestorov, ktoré na niekoho môžu pôsobiť klaustrofobicky. Stretávacie body sú vcelku dobre navrhnuté, hráči z oboch tímov sa najrýchlejším možným spôsobom stretnú v kľúčových častiach mapy. Oblasť A site aj Courtyardu dáva obom stranám možnosti na rôzne taktické prevedenie každé kolo, problém však nastáva v oblasti B site. CT sú limitovaní bojovať na schodoch, priamo na plante, alebo sa pokúsiť o flank. Ak sú teroristi dôslední a nedovolia prekvapenie zozadu, CT majú veľmi náročné zabrániť položeniu bomby. Nehovoriac o tom, že sa k plantu vždy dostanú skôr (ak sa aj CT-čku podarí dostať na B site skôr cez Courtyard, stále môže byť v kanáloch terorista, ktorý sleduje site cez okno).

Veľkú kritiku zniesol cross cez most na ceste CT-čiek na B site. Teroristi majú veľa času zaujať viacero pozícií s AWP a zabrániť komukoľvek sa cez most dostať. Použitie smoke granátu tento problém však úplne odstráni a umožní bezpečný priechod. Rovnako sa dá vysporiadať aj s ďalším OP miestom na A site, kde môže CT sledovať spot aj drop cez nepriechodné okno.

Bombsites

Pre mňa ide o najväčší problém mapy. Som za to, aby boli planty rozdielne a aby sme na každej mape nevideli rovnaký vzorec, aký je však účel plantu, ktorý môžete pokryť jedným molotovom? B site nedáva hráčom takmer žiadne taktické možnosti okrem neustáleho hádzania molotovov a granátov. Teroristom stačí použiť jeden smoke a pokiaľ CT nevedia kam strieľať či hodiť HE granát, nemajú ako zabrániť položeniu bomby.

Na každej mape v aktívnej zložke sú planty kľúčovou oblasťou kde sú tie najintenzívnejšie boje. Teroristi si musia vopred premyslieť, ako a kedy použijú svoje granáty, ktorou cestou pôjdu a tak podobne. CT-čka majú takisto viac možností na využitie vybavenia a môžu si premyslieť, ktorú pozíciu zaujať. B site na Canals nič také neponúka, s menšími zmenami je obsadenie či bránenie plantu to isté dokola.

O niečo lepšie je na tom A site, na ktorý môžu teroristi využiť 3 rôzne prístupové cesty (ak nerátame možnosť ísť cez courtyard a okolo CT spawnu), CT si naopak môžu vybrať kam hodiť smoky či molotovy, zvoliť agresívny či defenzívny prístup a vybrať si z množstva pozícií.

Bombsites na Canals sú jeden z hlavných dôvodov, prečo si myslím, že mapu neuvidíme na pro scéne. Nedostatok taktických možností a stereotyp (v MM možno stereotyp nie je, na pro scéne o tom nepochybujem) nie sú veľkým lákadlom pre divákov.

Taktiky/rotácie

Stále je to veľmi čerstvá mapa a hráči nepoznajú taktiky, verím však, že po čase keď sa ľudia naučia mapu hrať, nebude to bezhlavé rushovanie plantov. Nemožno však poprieť, že niektoré zbrane tu nájdu oveľa väčšie využitie – napríklad brokovnice by ste na ostatných mapách kúpili len sporadicky, no na Canals sa vďaka úzkym chodbám stávajú skvelou voľbou. Na ranu dokážete zabiť súpera, nehovoriac o zvýšenej odmene za každý kill. Veľkej obľube sa na mape môže tešiť aj p90 a Zeus, ktorý je skvelou voľbou do malých miestností.

Sporným miestom sú samotné kanály pod B plantom. Fanúšikovia požadujú posunutie CT spawnu bližšie k mostu, aby mali možnosť bezpečnejšieho priechodu (už som to spomínal vyššie) a šancu zabojovať o získanie kanálov. Ide v podstate o middle celej mapy, z ktorého sa viete dostať takmer všade. Pre teroristov je však nutnosť mať túto časť pod kontrolou, lebo im to umožňuje rýchle rotácie z A site na B site a opačne. Inak by boli limitovaní výberom jedného plantu a nemohli by sa prispôsobiť situácii.

Veľké využitie zbraní nablízku je ďalším dôvodom, prečo je mapa nepoužiteľná na pro scéne. Dnes si musia tímy veľmi dobre premyslieť, akú zbraň a granáty kúpiť, pričom musia brať v úvahu odmeny za vyhratie/prehratie kola a odmeny za zabitia. Neviem si to predstaviť na Canals, kde môžete každé kolo kúpiť brokovnicu a vôbec sa netrápiť s ekonomikou.

V článku som viaceré časti mapy skritizoval, no aj napriek tomu si myslím, že ide o skvelú mapu. Dodáva do hry niečo, čo nám zatiaľ neponúkla žiadna iná a v matchmakingu sa môže tešiť veľkej popularite. Mapa je výborná na zábavu s kamarátmi, avšak na pro scénu by sa nikdy nemala dostať, minimálne nie pokiaľ by neprešla veľkými zmenami.

Sledujte nás na Facebooku a neujde vám žiadna novinka

4/5 - (1 vote)